Wij gebruiken cookies

De cookies worden gebruikt voor onderzoek naar webstatistieken. Dat helpt ons om de site te verbeteren.

Ik heb een vraag over corona

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over coronavaccinaties, over de vaccinatie en op reis gaan (gele boekje) en het coronavirus zelf: testen, bron- en contactonderzoek, etc. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

CoronaCheck

Maatregelen en reizen

Hoe voeg ik de boosterprik toe aan de CoronaCheck-app?

Je moet na elke prik je vaccinatiegegevens opnieuw ophalen in de CoronaCheck-app door in te loggen met DigiD via het ‘+’teken rechtsboven in de app. Lees hier hoe

Welke bewijzen kan ik toevoegen bij CoronaCheck?

Via CoronaCheck.nl kun je één of meerdere coronabewijzen toevoegen:

  • Coronavaccinatie;
  • Positieve test*;
  • Bewijs van een negatieve toegangs- of reistest.

Meer informatie over dit onderwerp vind je op rijksoverheid.nl. Lukt het je niet om de QR-code aan te maken? Volg dan de stappen in de CoronaCheck Wegwijzer of bekijk de oplossingen die rijksoverheid.nl aanbiedt.

*Een coronabewijs na een positieve test is alleen mogelijk als het helder is wanneer iemand besmet is geraakt. Vanaf die datum is het bewijs 6 maanden geldig. Na een positieve antistoffentest (serologische test) kun je geen coronabewijs krijgen, omdat op basis van antistoffen niet te bepalen is wanneer iemand COVID-19 heeft doorgemaakt. 

Wat moet ik doen als er informatie ontbreekt in de CoronaCheck-app?

Ontbreekt er een test- of vaccinatiebewijs in de app of kun je geen QR-code aanmaken? Neem dan contact op met de backoffice test- en vaccinatiegegevens: 0800 - 50 90 of vanuit het buitenland: +31 85 11 24 972 (7 dagen per week 8 - 20 uur). Voor technische problemen kun je bellen naar 0800 - 14 21 (7 dagen per week 8 - 20 uur).

Let op: Is je test door een andere partij dan de GGD gedaan of kom je er met bovenstaande informatie niet uit? Dan kunnen we een testbewijs (herstelbewijs) voor je maken als je in de regio IJsselland woont. Dat kan alleen als je positieve test bij de GGD geregistreerd staat. De aanvraag loopt via dit webformulier.

Wat kan ik doen als het me niet lukt om het coronabewijs te regelen?

De meeste mensen kunnen via de CoronaCheck-app of op CoronaCheck.nl een coronabewijs regelen. Dat kan een coronabewijs om te reizen binnen de Europese Unie zijn of een coronabewijs voor toegang tot evenementen. Maar er zullen ook mensen zijn voor wie het minder makkelijk gaat. Lukt het jou niet? Volg dan de stappen in de CoronaCheck Wegwijzer of bekijk de infopagina van Rijksoverheid met oplossingen.

Waar vind ik informatie over reizen en de CoronaCheck app?

Wil je reizen binnen de Europese Unie? Dan heb je meestal een coronabewijs nodig: een negatieve testuitslag, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat je corona hebt gehad. Landen bepalen zelf wat ze accepteren bij binnenkomst en onder welke voorwaarden. Dit kun je bekijken bij de reisadviezen op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het 24/7 BZ Contactcenter is bereikbaar voor vragen hierover.

Via de CoronaCheck app en CoronaCheck.nl kun je een coronabewijs laten zien. Bekijk meer informatie op rijksoverheid.nl en coronacheck.nl.

Coronavaccinatie

Coronavaccinatie

Waar vind ik informatie over de coronavaccinatie?

Bekijk onze webpagina over de coronavaccinatie of ga naar rijksoverheid.nl met informatie over de vaccinatie tegen het coronavirus. Daar staan ook vragen en antwoorden over de vaccinatie.

Hoe zit het met de boosterprik?

Bekijk op deze pagina meer informatie over de boosterprik.

Waar kan ik me laten vaccineren tegen het coronavirus?

Bekijk hier welke vaccinatielocatie van GGD IJsselland bij jou in de buurt is.

Wanneer kan ik langskomen voor een coronavaccinatie?

Je kunt een 1e, 2e coronavaccinatie of boosterprik krijgen met en zonder afspraak. Bekijk hier onze openingstijden. Informatie over het maken van een afspraak vind je op de pagina over vaccineren.

Kan ik kiezen welk vaccin ik krijg?

Dat verschilt. Ben je tussen de 5 en 18 jaar? Dan krijg je standaard BioNTech-Pfizer. Kinderen tot en met 11 jaar krijgen een kinderdosis van het BioNTech/Pfizer-vaccin. Ben je ouder dan 18 jaar? Dan krijg je een mRNA-vaccin. Bekijk voor meer informatie onze pagina over vaccineren en de speciale webpagina met informatie over de verschillende vaccins.

Bij de boosterprik kun je niet kiezen welk vaccin je krijgt. Je krijgt een boostervaccinatie met een mRNA-vaccin van BioNTech/Pfizer of Moderna. Het maakt niet uit welk vaccin je eerder hebt gekregen. Lees hier meer informatie over de boosterprik.

Moeten kinderen ook hun ID-bewijs meebrengen?

Ben je 14 jaar of ouder dan moet je je ID-bewijs meebrengen (ID-kaart of paspoort) naar je afspraken voor een coronavaccinatie. Kinderen tot en met 13 jaar moeten hun BSN-nummer (burgerservicenummer) meenemen naar hun vaccinatie-afspraken.

Hoe snel kan ik een coronavaccinatie nemen na een jeugdvaccinatie?

Krijg je een vaccinatie uit het Rijksvaccinatieprogramma (Meningokokkenvaccinatie en HPV-vaccinatie) en laat je je vaccineren tegen corona? Dan is het belangrijk dat er minstens 14 dagen tussen de coronavaccinatie en de andere vaccinatie zit. Dit geldt voor de eerste en de tweede coronavaccinatie. Meer informatie over het rijksvaccinatieprogramma en corona vind je op rijksvaccinatieprogramma.nl.

Hoe zit het met zwangerschap en de coronavaccinatie?

Zwangere vrouwen hebben een grotere kans om ernstig ziek te worden door het coronavirus dan niet zwangere vrouwen. Daarom wordt aan alle zwangere vrouwen geadviseerd om – als zij hiervoor opgeroepen worden- zich te laten vaccineren. Lees meer op de website van het RIVM over coronavaccinatie tijdens zwangerschap of bekijk deze video van het Ministerie van VWS.

Mag ik mijn (klein)kind of partner meenemen naar mijn vaccinatieafspraak?

We kunnen -vanwege veiligheid- geen extra mensen (bijv. partner of (klein)kind) toelaten in de vaccinatiehal. Uiteraard mag je wel iemand vragen om je naar de afspraak te rijden. Diegene kan dan buiten of in de auto wachten. Houd er wel rekening mee dat het langere tijd kan duren voordat degene die gevaccineerd wordt weer terug is. Een uitzondering: je mag wel een begeleider meenemen als je zelf niet naar binnen kunt of last hebt van prikangst. 

Kan ik een registratie van mijn coronavaccinatie in mijn gele boekje krijgen?

Ja, dat kan! Neem het gele vaccinatieboekje mee naar je afspraak, dan kunnen we je vaccinatie hierin registreren. Als je door de GGD gevaccineerd bent kunnen we je vaccinatie ook later alsnog registreren in het gele boekje. Meer informatie hierover vind je in dit nieuwsbericht.

Ik heb coronagerelateerde klachten. Moet ik mijn vaccinatieafspraak afzeggen?

Ja, we willen je vragen om de afspraak te annuleren en een nieuwe afspraak te plannen. Dat kan via coronavaccinatie-afspraak.nl of via de landelijke afsprakenlijn: 0800 - 7070.

Worden bijwerkingen van vaccinatie in de gaten gehouden?

Ja, bijwerkingencentrum Lareb houdt de bijwerkingen bij. Iedereen die zich heeft laten vaccineren (dit geldt voor elke vaccinatie) of die een geneesmiddel heeft gebruikt, kan bijwerkingen doorgeven aan het Lareb. Deze organisatie bewaakt de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins in Nederland.

Waarom moet ik mij na vaccinatie aan de basisregels tegen corona houden?

Na vaccinatie is er helaas nog een kleine kans om het coronavirus toch te verspreiden. En dus anderen kan besmetten. Daarom gelden voor iedereen in Nederland dezelfde coronaregels. Op rijksoverheid.nl vind je meer informatie over dit onderwerp.

Coronatest en besmettingen

Coronatest en besmettingen

Waar zijn de testlocaties?

Bekijk hier welke testlocatie van GGD IJsselland bij jou in de buurt is.

Moet ik mijn kind laten testen op het coronavirus?

Heeft je kind (milde) coronaklachten? Dan kun je een zelftest afnemen. Wanneer dit niet lukt of als je twijfelt over de uitslag, dan kun je een afspraak maken om een test te laten afnemen bij de GGD. Bekijk hier meer informatie over het testen van je kind.

Hoe maak je een afspraak voor een coronatest?

Heb je (milde) klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? En kun je geen zelftest doen, heb je een kwetsbare gezondheid? Meld je dan aan voor een test op het coronavirus via rijksoverheid.nl (je maakt online een afspraak met je DigiD) of bel het landelijke telefoonnummer 0800 - 1202. Dit nummer is 7 dagen per week bereikbaar van 8 tot 20 uur.

Werk je in de zorg en wil je met voorrang getest worden? Bel dan 0800 - 8101 (7 dagen per week van 7.30 tot 20 uur). Een test met voorrang is mogelijk op de testlocatie in Zwolle, Hardenberg of Deventer. Bekijk welke zorgmedewerkers in aanmerking komen voor een coronatest met prioriteit bij de GGD.

Welke coronatesten zijn betrouwbaar?

Er zijn verschillende coronatesten in gebruik. Wil je weten welke testen er zijn en welke testen betrouwbaar zijn? Bekijk de verschillende soorten coronatesten.

Kan ik een zelftest doen om te kijken of ik corona heb?

Ja, dat kan. De zelftest is beschikbaar in Nederland. Deze test kun je bij een drogist of apotheek kopen en gebruiken om erachter te komen of je corona hebt. 

Werk je in de zorg of heb je een kwetsbare gezondheid? Dan vragen we je een afspraak te maken voor een coronatest bij één van onze testlocaties.

Op rijksoverheid.nl vind je meer informatie over zelftesten. In deze video leggen we je uit hoe je een zelftest kunt gebruiken.

Waar kan ik terecht voor testen voor op reis?

Informatie over testen voor op reis vind je op de pagina over testen.

Kan ik naar een begrafenis of trouwerij als ik klachten heb?

Op rijksoverheid.nl staan de landelijke richtlijnen voor bijzondere gelegenheden, maar er is soms meer mogelijk. Bel ons voor een advies op maat: 088 - 443 03 70.

Ik ben slechthorend of doof. Hoe maak ik mijn testafspraak?

Slechthorenden, doven en mensen met een spraakbeperking kunnen bellen via de bemiddelingsdienst voor telefonie. Een (gebaren)tolk bemiddelt dan het gesprek. Je kunt je afspraak ook online maken via coronatest.nl. Log hiervoor in met je DigiD.

Hoe kan ik zien hoeveel mensen in mijn regio besmet zijn met het coronavirus?

Wij geven de aantallen positief geteste mensen door aan het RIVM, net als andere GGD’en. Op RIVM.nl staat hoeveel patiënten gemeld zijn en bijvoorbeeld hoeveel mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen. Op onze website IJssellandscan houden we voor de regio IJsselland en de gemeenten in deze regio aantallen bij, zoals positief geteste personen, aantal ziekenhuisopnames, deze aantallen naar leeftijd en het aantal overleden personen.

Andere coronavragen

Andere coronavragen

Waar vind ik informatie over de landelijke maatregelen?

Om corona te bestrijden zijn er nog altijd landelijke coronamaatregelen nodig. Op de website van de Rijksoverheid vind je de huidige maatregelen.

Op rijksoverheid.nl staat informatie voor allerlei groepen: van ondernemers, kinderopvang en onderwijs, (openbaar) vervoer tot werknemers, reizen en op vakantie gaan. 

Het is druk aan de telefoonlijn. Hoe kan ik jullie bereiken?

Het klopt, we worden veel gebeld deze dagen, dus het kan zijn dat je wat langer moet wachten voor je ons aan de telefoon hebt. Je kunt je vragen ook stellen via het webformulier van het coronateam. Een professional belt je dan zo snel mogelijk terug.

Hoe zit het met het coronavirus en scholen en kindercentra?

We hebben op onze website een speciale coronapagina klaargezet voor scholen en kindercentra. Kijk voor achtergrondinformatie ook op de RIVM.nl met informatie over kinderen en school.

GGD IJsselland omarmt moderne standaarden en technieken.
Uw webbrowser ondersteunt deze standaarden niet. Stap daarom over op een recente browser zoals Chrome of Microsoft Edge.