U bevindt zich op: Over de GGD  Nieuws

Tips bij hitte

dinsdag, 29 mei 2018

Veel mensen genieten van warm zomerweer. Maar als de temperatuur lang boven de 25 °C blijft, kun je last krijgen van de hitte.

Wat zijn de gezondheidsrisico’s?

Een lange periode met hitte kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Warmte kan ook huidproblemen geven zoals jeuk en uitslag met blaasjes. Door uitdroging kan kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid optreden.

Tijdens een periode van hitte lopen sommige mensen meer risico op klachten:

  • ouderen
  • chronisch zieken
  • mensen met overgewicht
  • jonge kinderen
  • mensen in een sociaal isolement
  • bezoekers van een evenement

Wat kun je doen om problemen te voorkomen?

  • Drink voldoende
    Drink ook als je geen dorst hebt. Je drinkt te weinig als je minder plast of als de urine donker van kleur is. Door zweten verlies je ongemerkt veel vocht. Drink vooral water, thee, bouillon of vruchtensap en vermijd alcohol.
  • Houd jezelf koel          
    Draag dunne kleding en hoofdbedekking. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag. Neem af en toe een (voeten)bad of douche.
  • Houd je woning koel
    Maak op tijd gebruik van zonwering, een ventilator of airconditioning. Ventileer continu door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten. Lucht alleen wanneer het buiten koeler is dan binnen, zoals ’s ochtends, ’s avonds en ‘s nachts.
  • Zorg voor elkaar
    Let bij warm weer extra op de kwetsbare mensen. Help ouderen en zieken in je omgeving. Vooral tijdens de vakantieperiode, wanneer familieleden en verzorgenden weg kunnen zijn.

Wat kun je doen als je last hebt van de hitte?

Vraag op tijd hulp aan familie, vrienden of buren om te voorkomen dat je klachten krijgt of dat ze erger worden. Overleg bij (dreigende) gezondheidsklachten met je huisarts. Vragen over het gebruik van medicijnen tijdens hitte kun je met de apotheek bespreken.

Meer informatie