Wij gebruiken cookies

De cookies worden gebruikt voor onderzoek naar webstatistieken. Dat helpt ons om de site te verbeteren.

Rookvrij

Stoppen met roken

Stoppen met roken is niet makkelijk, maar je hoeft het niet alleen te doen. Wij hebben de ondersteuningsmogelijkheden in IJsselland voor jou op een rijtje gezet. Is er bij jou in de buurt geen plek waar je naar toe kunt? Kijk dan eens naar de online mogelijkheden of ga in gesprek met je huisarts. Stoppen met roken cursussen en andere vormen van begeleiding, worden door de meeste zorgverzekeraars volledig vergoed. Ben jij benieuwd wat jouw zorgverzekeraar vergoedt? Informeer bij je eigen zorgverzekeraar.

Tips bij het stoppen met roken

  • Kies een stopdatum.
  • Stop in één keer. Dat werkt beter dan langzaam minderen.
  • Verwijder voor de stopdatum alle sigaretten uit je omgeving. Zo houd je het makkelijker vol.
  • Maak een lijstje met voordelen en schrijf op wat jouw motivatie is. Dit lees je op moeilijke momenten.
  • Doorbreek routines en bedenk een afleiding voor deze moeilijke momenten.
  • Bespreek met je huisarts of apotheker of nicotine vervangen- de middelen of medicijnen geschikt zijn.
  • Wil je graag hulp bij het stoppen met roken? Kies een vorm van ondersteuning die bij jou past.

Ondersteuningsmogelijkheden in de regio

Individuele hulp

Wil je hulp en heb je graag één op één contact met een coach? Dan is individuele begeleiding misschien iets voor jou. De begeleiding is volledig afgestemd op jouw behoeftes. In het begin krijg je veel begeleiding en dat werkt motiverend. Je begeleider helpt je vol te houden en leert je omgaan met moeilijke momenten.

Groepshulp

Stop jij liever samen met anderen? Dan is een groepstraining misschien iets voor jou. Je komt samen met andere deelnemers in een groep. Op die manier kun je ervaringen delen en elkaar steunen bij het stoppen met roken.

Online en op eigen kracht

Wil jij liever stoppen met roken op eigen kracht of via online hulp? Stoppen met roken cursussen, apps en andere online vormen hebben verschillende voordelen: Je kunt het in je eigen tijd doen, het platform is op ieder moment beschikbaar en de hulp is vaak aan te passen naar jouw eigen wens.

Met coach

Zelfstandig met app/onlinetool

Gezondheidswinst stoppen met roken

20 minuten:Je bloeddruk en hartslag dalen.
12 uur:Het koolmonoxide-gehalte in je bloed is weer normaal.
2-12 weken:Je longfunctie en bloedcirculatie worden langzaam iets beter.
1-9 maand:Je rokershoest is weg en je hebt meer adem.
1 jaar:Je verhoogde risico op hart- en vaatziekten is gehalveerd.
5-15 jaar:Je verhoogde risico op een beroerte is gelijk aan dat van een niet-roker.
10 jaar:Je verhoogde risico op longkanker is gehalveerd.
15 jaar:Je hebt geen verhoogd risico meer op hart- en vaatziekten.

GGD IJsselland omarmt moderne standaarden en technieken.
Uw webbrowser ondersteunt deze standaarden niet. Stap daarom over op een recente browser zoals Chrome of Microsoft Edge.