Wij gebruiken cookies

De cookies worden gebruikt voor onderzoek naar webstatistieken. Dat helpt ons om de site te verbeteren.

Ik heb een vraag

Hier vind je de meestgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel je vraag dan telefonisch of via ons contactformulier.

Coronavirus

Het nieuwe coronavirus

Wat als ik door mijn test- of vaccinatieafspraak onderweg ben tijdens de avondklok?

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Ben je tijdens de avondklok onderweg door een vaccinatie- of testafspraak? Neem dan een eigen verklaring avondklok mee. Begeleid je als mantelzorg een oudere bij de vaccinatie of coronatest? Dan is dit ook een reden om nog na 21.00 uur buiten te zijn. Vul dan ook de eigen verklaring avondklok in.

Bekijk het overzicht wanneer je wel en niet naar buiten mag tijdens de avondklok.

Kan ik me laten testen op het coronavirus?

Ja, dat kan! Heb je (milde) als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? Meld je dan aan voor een test op het coronavirus via de website van Rijksoverheid (je maakt online een afspraak met je DigiD) of bel het landelijke telefoonnummer 0800 - 1202. Dit nummer is zeven dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.

Werk je in de zorg of het onderwijs en wil je met voorrang getest willen worden? Bel dan 0800 - 8101 (7 dagen per week tussen 07.30 en 20.00 uur). Op de website van Rijksoverheid staat wie in aanmerking komt voor voorrang. 

Het is druk aan de telefoonlijn. Hoe kan ik jullie bereiken?

Het klopt, we worden veel gebeld deze dagen, dus het kan zijn dat je wat langer moet wachten voor je ons aan de telefoon hebt. Je kunt je vragen ook stellen via het webformulier van het coronateam. Een professional belt je dan zo snel mogelijk terug.

Kan ik me ook laten testen als ik geen symptomen heb?

Dat kan alleen als je in nauw contact bent geweest met iemand die positief is getest. Dat vertellen wij je als we je bellen tijdens het bron- en contactonderzoek of je krijgt een bericht in de CoronaMelder-app. Je wordt dan getest vanaf vijf dagen nadat je voor het laatst in contact bent geweest met degene die positief is getest. Is de test negatief, dan kun je uit quarantaine. Je krijgt van ons of via de app een speciaal nummer dat je kunt bellen om de testafspraak te maken. Krijg je voor die tijd klachten, dan maak je meteen een afspraak voor een test. Daarvoor bel je het algemene nummer voor het maken van testafspraken: 0800 - 1202 (zeven dagen per week 8.00-20.00 uur).

Elke buitenlandse reis verhoogt de kans op verspreiding van het coronavirus. Moet je toch naar het buitenland, bijvoorbeeld vanwege een (aanstaand) sterfgeval in de naaste omgeving? Dan ga je bij terugkomst direct 10 dagen in quarantaine. Je kunt op de 5e dag na aankomst laten testen op corona, ook zonder klachten. Lees meer over testen op de 5e dag na aankomst op de website van Rijksoverheid. Als uit de test blijkt dat je geen corona hebt, mag je uit quarantaine. Maak hiervoor een afspraak via 0800-1202 of via coronatest.nl. Bellen kan meteen. Een online afspraak kun je niet eerder maken dan op dag 5.

Moet ik mijn kind laten testen op het coronavirus?

Hier vind je meer informatie over het wel/niet testen van je kind.

Is de test op het coronavirus gratis?

Ja, de test is gratis.

Waar zijn de testlocaties?

We gebruiken zeven vaste testlocaties in de regio: in Deventer, Hardenberg, Ommen, Raalte, Steenwijk, IJsselmuiden en in Zwolle (dit is een L-testlocatie waar we ook antigeentesten (sneltesten) doen).

Welke coronatesten zijn betrouwbaar?

Er zijn verschillende coronatesten in gebruik. Wil je weten welke testen er zijn en welke testen betrouwbaar zijn? Bekijk de verschillende soorten coronatesten.

Hoe kan ik een besmetting COVID-19 melden?

Als BIG-geregistreerde arts kun je een positief geteste persoon op het coronavirus bij ons melden. COVID-19 is namelijk een meldingsplichtige ziekte. Vul het speciale meldingsformulier in om een melding te doen, zodat wij deze persoon kunnen registreren en bron- en contactonderzoek kunnen opstarten om verspreiding van het virus tegen te gaan.

Kan ik naar een begrafenis of trouwerij als ik klachten heb?

Op de website van Rijksoverheid staan de landelijke richtlijnen voor bijzondere gelegenheden, maar er is soms meer mogelijk. Bel ons voor een advies op maat: 088 - 443 03 70.

Hoe ga ik met het onderwerp corona om bij mijn kinderen?

Op deze pagina geven we tips hoe je om kunt gaan met kinderen tijdens de corona-periode. 

Ik ben slechthorend of doof. Hoe maak ik mijn testafspraak?

Slechthorenden, doven en mensen met een spraakbeperking kunnen bellen via de bemiddelingsdienst voor telefonie. Een (gebaren)tolk bemiddelt dan het gesprek. Je kunt je afspraak ook online maken via www.coronatest.nl. Log hiervoor in met je DigiD.

Hoe kan ik zien hoeveel mensen in mijn regio besmet zijn met het coronavirus?

Wij geven de aantallen positief geteste mensen door aan het RIVM, net als andere GGD’en. Op de website van het RIVM staat hoeveel patiënten gemeld zijn en bijvoorbeeld hoeveel mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen. Op onze website IJssellandscan houden we voor de regio IJsselland en de gemeenten in deze regio aantallen bij, zoals positief geteste personen, aantal ziekenhuisopnames, deze aantallen naar leeftijd en het aantal overleden personen.

Waar vind ik informatie over de landelijke maatregelen waarover Mark Rutte vertelde?

Er komt voorzichtig meer lucht tijdens de lockdown. Lees meer over de aangekondigde maatregelen op 23 februari de website van Rijksoverheid. Of bekijk de poster met maatregelen die gemaakt is met de informatie van de persconferentie op 23 februari.

Op de website van Rijksoverheid staat informatie voor allerlei groepen: van ondernemers, kinderopvang en onderwijs, (openbaar) vervoer tot werknemers en reizen en op vakantie gaan.

Waar vind ik actuele reisinformatie?

Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken vind je actuele reisinformatie voor landen in verband met het nieuwe coronavirus. Kijk ook eens op de website 'Wijs op reis'. Hier vind je allerlei onderwerpen en links die te maken hebben met vakantie en reizen.

Hoe zit het met het coronavirus en scholen en kindercentra?

We hebben op onze website een speciale coronapagina klaargezet voor scholen en kindercentra. Kijk voor achtergrondinformatie ook op de webpagina van het RIVM met informatie over kinderen en school.

Kan ik een medewerker laten testen op het coronavirus?

Sinds 1 juni kan iedereen zich op het coronavirus laten testen bij de GGD. De medewerker kan zich aanmelden via het landelijke telefoonnummer 0800 - 1202 (zeven dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur).

Werkt hij of zij in de zorg of het onderwijs, dan kan misschien met voorrang getest worden. Hij of zij kan dan bellen met 0800 - 8101 (7 dagen per week tussen 07.30 en 20.00 uur). Op de website van Rijksoverheid staat wie in aanmerking komt voor voorrang. 

Kan ik via jullie of via het landelijke afsprakennummer 0800-1202 een Covid-vrij verklaring krijgen?

Nee. Op onze testlocaties testen we alleen mensen die klachten hebben en willen weten of ze op dat moment besmet zijn met het coronavirus. Dit doen alle GGD’en om de verspreiding van het virus te voorkomen en dus in het belang van de publieke gezondheid. De GGD’en testen niet om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat mensen op vakantie kunnen.

Waar kan ik dan naartoe als ik een Covid-vrij verklaring wil hebben?

Er zijn verschillende organisaties waar je terecht kunt wanneer je getest wilt worden zonder klachten en/of die een non-covid19-verklaring afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Deze organisaties zijn via internet goed te vinden wanneer je zoekt op ‘covid19-vrijverklaring’ of ‘non-covidverklaring’.

Hoe kan ik de corona-app downloaden?

Je kunt de corona-app, de CoronaMelder, downloaden op je smartphone via www.coronamelder.nl. Let op: je hebt minimaal Android 6.0 of iOS 13.5 nodig. Op de website van Coronamelder. vind je veelgestelde vragen en antwoorden over de app. Heb je vragen over de app? Bel 0800 - 1280.

Coronavaccinatie

Coronavaccinatie

Waar vind ik informatie over de vaccinatie tegen het coronavirus?

Bekijk onze webpagina over de coronavaccinatie of ga naar de website van Rijksoverheid met informatie over de vaccinatie tegen het coronavirus. Daar staan ook vragen en antwoorden over de vaccinatie. Tip: bekijk het fillmpje van het RIVM waarin je kunt zien hoe het gaat: van uitnodiging tot vaccinatie en registratie.

Waar vind ik als oudere meer informatie over het vaccineren?

Bekijk onze informatie op de speciale pagina voor coronavaccinatie bij ouderen.

Waar vind ik als zorgmedewerker meer informatie over het vaccineren?

Bekijk onze informatie op de speciale pagina voor coronavaccinatie voor zorgmedewerkers.

Worden de bijwerkingen van de vaccinatie in de gaten gehouden?

Ja, bijwerkingencentrum Lareb houdt de bijwerkingen bij. Iedereen die zich heeft laten vaccineren (dit geldt voor elke vaccinatie) of die een geneesmiddel heeft gebruikt, kan bijwerkingen doorgeven aan het Lareb. Deze organisatie bewaakt de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins in Nederland.

Hoe maak ik een afspraak voor coronavaccinatie?

De Rijksoverheid bepaalt de volgorde van het vaccineren. Ben je aan de beurt voor de coronavaccinatie? Dan ontvang je een persoonlijke uitnodiging. Op rijksoverheid.nl/corona vind je meer informatie. Lees hier meer over coronavaccinatie voor ouderen en coronavaccinatie voor zorgmedewerkers.
 

Waar kan ik me laten vaccineren tegen het coronavirus?

Bekijk hier welke vaccineerlocatie bij jou in de buurt is.

Ik ben coronagerelateerde klachten. Moet ik mijn vaccinatieafspraak afzeggen?

Ja, we willen je vragen om de afspraak te annuleren en een nieuwe afspraak te plannen via het landelijke callcenter.

Blijft de tweede afspraak voor mijn vaccinatie staan?

De tweede vaccinatie met het vaccin van BioNTech/Pfizer mag later worden gegeven dan na drie weken. Had jij al een afspraak na drie weken staan voor je tweede vaccinatie? Dan blijft deze gewoon staan. Alleen bij nieuwe afspraken wordt de tweede vaccinatie na een tussenperiode van 35 tot 42 dagen gepland. Bekijk hier meer informatie over coronavaccinatie voor zorgmedewerkers.

Is de vaccinatie tegen het coronavirus gratis?

Ja, de vaccinatie is gratis.

 

Vaccineren jullie ook (ouderen) aan huis?

Nee. We ontvangen berichten dat ouderen worden gebeld door mensen die zich voordoen als werknemers van de GGD. Deze mensen willen, tegen betaling, een afspraak maken voor een coronavaccinatie bij de mensen aan huis. Dit klopt niet! Huisartsen nemen persoonlijk contact op met de 90-plussers in hun praktijk. Mensen in de leeftijd van 85 tot 90 jaar krijgen een uitnodiging per post van het RIVM. De GGD neemt geen contact op met ouderen over het vaccineren en komt ook niet bij mensen thuis om te vaccineren. Vaccinatie via de GGD is gratis. Bekijk hier meer informatie over coronavaccinatie bij ouderen.

Ik val in de groep 'medisch hoog-risico'. Hoe zit het met mijn vaccinatie?

Het RIVM heeft een webpagina aangemaakt waarop je kunt zien hoe het vaccineren loopt als je in een medisch hoog-risico-groep valt. Bijvoorbeeld per groep (medisch gezien) voor welk vaccin je in aanmerking komt en wie je zal vaccineren.

Welke vaccins gebruikt de GGD?

De GGD werkt sinds 15 februari naast met BioNTech/Pfizer ook met AstraZeneca. Bekijk voor meer informatie over deze en andere vaccins op onze speciale webpagina.

Kan ik kiezen welk vaccin ik krijg?

Nee, je kunt niet kiezen welk vaccin je krijgt. GGD IJsselland vaccineert alleen met vaccin dat is goedgekeurd door de EMA. De Gezondheidsraad en de minister van VWS bepalen welke doelgroep welk vaccin krijgt. Bekijk voor meer informatie onze speciale webpagina met informatie over de verschillende vaccins.

Kan ik een vaccinatiebewijs ontvangen?

Na vaccinatie ontvang je een kaart met daarop het vaccin wat je gekregen hebt. Heb je een geel vaccinatieboekje? Dan kun je deze ook meenemen naar de vaccinatieafspraak. Na afloop kun je, als je dit wilt, een sticker (als vaccinatiebewijs) in het boekje plakken.

Reisvaccinaties

Vaccinaties

Waar vind ik actuele reisadviezen in verband met het nieuwe coronavirus?

Op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken vind je actuele reisadviezen per land.

Welke vaccinaties heb ik nodig voor mijn reis?

Voor veel landen in Azië, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika, rond de Middellandse Zee, Oost-Europa en het Caribische gebied adviseren wij vaccinaties. Sommige vaccinaties zijn zelfs verplicht. Op de website www.ggdreisvaccinaties.nl kun je de reisinformatie per land bekijken.

Ik ben mijn vaccinatieboekje kwijt, wat nu?

De vaccinaties die je bij GGD IJsselland hebt gekregen, zijn opgeslagen in ons digitale dossier. Je kunt de gegevens van deze vaccinaties opvragen via dit webformulier. Heb je jouw vaccinaties ergens anders gehad? Vraag dan daar jouw vaccinatiegegevens op voordat je naar het spreekuur komt.

Ik ben mijn titeruitslag kwijt, wat nu?

De instantie die jou gevaccineerd heeft, heeft een bewaarplicht van 10 jaar. Dat betekent dat zij jouw titer kunnen nakijken. Als het niet (meer) mogelijk is om jouw gegevens terug te vinden, adviseren we:

  • Voor mensen onder de 40 jaar:

Indien het korter dan 5 jaar geleden is dat je jouw laatste vaccinatie kreeg, kan je bloed alsnog getest worden op antistoffen.

Indien het langer dan 5 jaar is geleden dat je jouw laatste vaccinatie kreeg, krijg je een herhaalvaccinatie en kun je 4 weken later je bloed laten onderzoeken op beschermende antistoffen, de titerbepaling.

  • Voor mensen boven de 40 jaar overleggen we met de arts wat het beste advies is.
Wat is de vaccinatiegraad in de gemeente waar ik woon?

Op de website van het RIVM kun je per gemeente, per leeftijdsgroep en per vaccinatie zien wat de vaccinatiegraad is.

Hoe lang van te voren kan ik me laten vaccineren?

Neem contact op met de GGD, zodra je een reis hebt geboekt. Ga je langdurig reizen, emigreren, werken of stagelopen? Neem dan zo vroeg mogelijk contact op met de GGD, bij voorkeur 7 maanden voor de reis. Ook als je korter voor de reis komt, kunnen we je nog goed vaccineren, dus maak altijd een afspraak. Dit geldt ook als je gezondheidsproblemen hebt. 

Let op: ook als je op korte termijn, onverwacht op reis gaat of 'last-minute' hebt geboekt, heeft vaccineren nog zin.

Kan ik de uitslag van mijn bloedonderzoek nogmaals ontvangen?

Via dit webformulier kun je kosteloos de uitslag van een bloedonderzoek nogmaals opvragen. Na ontvangst van je aanvraag, sturen we je binnen drie werkdagen een beveiligde e-mail met de uitslag.

Wat zijn de kosten voor een bezoek aan het spreekuur en de benodigde vaccinaties?

Kijk voor de tarieven op de website van GGD Reisvaccinaties.

Ik heb een ZorgMail ontvangen, hoe werkt dit?

Jeugdvaccinaties

Jeugdvaccinaties

Gaan de vaccinaties nog wel door tijdens de situatie met het coronavirus?

De vaccinaties van kinderen van 0 - 4 zijn sinds de uitbraak van het coronavirus doorgegaan. Kinderen en jongeren tot en met 18 jaar krijgen een uitnodiging van het RIVM voor de vaccinatie. We organiseren het vaccineren zo dat iedereen om de beurt naar binnen kan. Kom je op tijd? Dan kunnen we het vaccineren zo veilig mogelijk organiseren. Kom niet als je verkoudheidsklachten hebt. 

Wat is de vaccinatiegraad in de gemeente waar ik woon?

Op de website van het RIVM kun je per gemeente, per leeftijdsgroep en per vaccinatie zien wat de vaccinatiegraad is.

Ik ben de afspraak vergeten. Kan ik met mijn kind op een andere datum en locatie komen voor de vaccinatie?

Nee, dat kan niet. Door corona is het nodig dat we voorkomen dat er teveel mensen moeten wachten in de wachtkamer. Daarom nodigen we kinderen op een precies tijdstip uit. Als je de afspraak bent vergeten, ontvang je vanzelf weer een nieuwe uitnodiging van het RIVM. 

Kan ik met mijn kind ook op een ander tijdstip komen dan in de uitnodiging staat?

Nee, dat kan niet. Door corona is het belangrijk dat iedereen anderhalve meter afstand kan houden. Daarom plannen we afspraken op preciese tijdstippen. Zo houden we het vaccineren veilig. Ben je 12 jaar of ouder? Kom dan alleen naar binnen. 

Mag mijn zoon of dochter tegelijk met een vriendje of vriendinnetje komen op een ander tijdstip?

Nee, dat mag niet. Sinds de corona uitbraak vaccineren we alleen nog op de precieze tijd die in je afspraak staat. Kom met éen begeleider per afspraak. 

Ik wil een afspraak maken voor een HPV-vaccinatie

Dat hoeft niet. Je krijgt een uitnodiging van het RIVM per post. Daarin staat wanneer je de HPV-vaccinatie krijgt. Ben je je afspraak vergeten? Dan krijg je vanzelf een nieuwe uitnodiging. Ben je ouder dan 18 en wil de de HPV-vaccinatie alsnog krijgen? Neem dan contact met ons op. Houd je burgerservicenummer in de buurt.

Mijn kind is bang voor het prikken. Hoe gaan jullie daarmee om?

Als je kind bang is, bel ons dan voor een aparte afspraak: 088 443 07 02. Medewerkers van het consultatiebureau bij jou in de buurt nemen contact met je op om een afspraak te maken op een moment dat het rustig is. Onze medewerkers zijn ervaren en begeleiden je kind met zorg.

In de uitnodiging staat dat wij een vaccinatiekaart moeten meenemen. Deze kaart is kwijt. Wat nu?

Is de oproepkaart kwijt maar heb je de brief met de barcode nog? Dan kun je gewoon komen. Ben je de brief ook kwijt? Wacht dan tot de volgende ronde. Je krijgt vanzelf weer een oproep in de brievenbus. Of maak een individuele afspraak op het consultatiebureau. 

Mijn kind heeft geen oproep gehad (maar klasgenoten wel). Hij of zij is 9 jaar oud.

Kinderen van negen jaar krijgen door het jaar heen een oproep van het RIVM. Pas wanneer het kind tien jaar is en nog geen oproep heeft gehad, kun je hierover contact opnemen met het RIVM. Zij verzorgen de oproepen. Telefoon RIVM: 088 67 88 950. Je kunt het RIVM ook mailen.

Mijn dochter moet komen voor een HPV-vaccinatie en haar broer/zus voor de DTP/BMR-vaccinatie. Mogen ze tegelijk komen?

Nee, dan kan nu niet. Door de uitbraak van corona vaccineren we alleen nog precies op de datum en het tijdstip waarop je kind is uitgenodigd. 

Mijn kind heeft koorts. Kan de vaccinatie nu wel doorgaan?

Nee, als je kind koorst heeft moet het thuisblijven. Alle huisgenoten moeten ook thuis blijven. Laat je kind testen op corona. Voor de vaccinatie ontvang je vanzelf een nieuwe oproep. 

Ik heb/mijn kind heeft vroeger geen vaccinaties gehad, maar wil deze nu alsnog. Kan dat?

Ja dat kan. Maak daarvoor een afspraak op het consultatiebureau. Vaccinaties uit het rijksvaccinatieprogramma zijn gratis voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Ben je ouder dan 18 jaar? Dan kun je via je huisarts of via de reizigersafdeling van de GGD tegen betaling de vaccinaties krijgen die je vroeger niet hebt gehad. 

Mijn kind

Kinderen en jongeren

Ik heb of wil een (nieuwe) afspraak

Heb je een afspraak staan met onze afdeling Jeugdgezondheidszorg en wil je deze wijzigen? Bijvoorbeeld op het consultatiebureau bij jou in de gemeente of met de GGD bij jou op school? Bel dan met de Jeugdgezondheidszorg via 088 443 07 02. Voor kinderen tot 12 jaar kun je zelf afspraken wijzigen in het online ouderportaal Mijn Kinddossier. Voor een nieuwe afspraak kun je ons ook bellen. 

Groeit mijn baby of kindje wel goed?

Maak je je zorgen om de groei en ontwikkeling van jouw baby of kindje? Je kunt hiervoor een afspraak maken bij het consultatiebureau bij jou in de gemeente. Kijk op onze webpagina met locaties en kies de gemeente waar je woont. 

Mijn kind is nog niet zindelijk

Het ene kind is sneller zindelijk dan het andere. Het kan gebeuren dat je kind na het zesde jaar nog steeds in bed plast of in de broek poept. Dat is natuurlijk vervelend. Laat je kind voor het naar bed gaan plassen en maak het eventueel ’s nachts een keer wakker. Een plaswekker werkt ook vaak goed. Kijk ook eens op onze webpagina over opgroeien en opvoeden voor tips en contactgegevens.

Ik wil het dossier van mijn kind inzien

Dat kan. GGD IJsselland houdt een elektronisch kinddossier bij. De GGD houdt zich hierbij aan de privacyrichtlijnen. Als ouder kun je op verzoek inzage krijgen in het dossier van jouw kind. Neem hiervoor contact op met onze afdeling Jeugdgezondheidszorg.

Bij ons op school of in de buurt komen luizen voor. Wat nu?

Ga meteen aan de slag om de luizen weg te krijgen. Kijk voor advies op onze webpagina over hoofdluis.

Meningokokkenvaccinatie voor jongeren

Ik ben mijn oproepkaart voor de meningokokkenvaccinatie kwijt. Mag ik toch komen voor de vaccinatie?

Ja, je kunt je ID laten zien en gewoon je vaccinatie komen halen. Je kunt geen nieuwe kaart aanvragen maar dat is dus ook niet nodig. Kom wel precies op het tijdstip dat in je brief staat. 

Mijn kind heeft nog geen uitnodiging ontvangen. Hoe zit dat?

Je krijgt ongeveer twee weken voor je afspraak een uitnodiging via de post. Dan kun je ook komen. Vergeet je je oproep van het RIVM en je ID niet?

Ik heb (nog) geen ID-kaart. Mag ik wel komen voor de vaccinatie?

Vanaf de leeftijd van 14 jaar ben je verplicht om een ID te hebben. Ons advies is gauw een ID-kaart aan te vragen via de gemeente waar je woont. 

Heb je geen geldige ID-kaart omdat je een nieuwe hebt aangevraagd? Neem dan gewoon je oude ID-kaart mee. Ben je 13? Neem dan iets anders mee om je te legitimeren, zoals een bankpas of schoolpas. Je naam en foto moeten op de kaart staan. 

Mag ik mijn vaccinatie in een andere gemeente halen?

Nee. Je kunt je meningokokkenvaccinatie alleen halen in de gemeente waar je woont. Reden is dat het RIVM je uitnodigt op basis van de gemeentelijke administratiegegevens (niet waar je op school zit dus maar waar je woont). Als GGD zorgen wij dat we voldoende vaccins op voorraad hebben voor de vaccinatiemomenten op onze locaties (we weten dus hoeveel mensen er zijn uitgenodigd) en dat er genoeg medewerkers aanwezig zijn zodat het vaccineren snel en soepel verloopt. 

Kan ik de meningokokkenvaccinatie bij een andere GGD halen?

Nee, dat kan niet.

Ik ben net verhuisd en ik heb de oproep op mijn oude adres ontvangen. Ik woonde in een gemeente buiten de (GGD-)regio IJsselland. Wat nu?

Neem contact met ons op  via  088 - 443 07 02, dan maken we een afspraak. 

Kan ik naast de meningokokkenvaccinatie tegelijk ook een andere vaccinatie uit het RVP (Rijksvaccinatieprogramma) krijgen?

Nee, dat kan niet. Je kunt wel telefonisch een afspraak maken voor een andere vaccinatie uit het RVP.

Ik heb al een meningokokkenvaccinatie gehad toen ik op reis ging. Ik krijg nu wel de oproep thuis. Moet ik de vaccinatie dan nog een keer halen?

Ja, ook dan kun je komen voor de vaccinatie. Maar als het minder dan vijf jaar geleden is dat de je de meningokokkenvaccinatie hebt gehad en het was de variant ACWY-vaccin (Nimenrix of Menveo) dan is het strikt genomen niet nodig.

De vaccinatiedata in de gemeente waar ik woon komen mij niet uit. Kan ik een andere keer komen?

Nee, liever niet. Sinds de uitbraak van corona nodigen we mensen uit op een precieze dag en een precies tijdstip. Zo kunnen we het vaccineren veilig doen. Alleen als je écht niet op die datum en het tijdstip kunt, dan kun je een afspraak maken op de uitwijkmiddag. Neem daarvoor contact met ons op. 

Ik loop stage in het buitenland en kan daardoor niet komen voor de meningokokkenvaccinatie. Wat kan ik doen?

Je kunt dan bij ons terecht op een ander moment. Maak hiervoor een afspraak via 088 - 443 07 02 of jeugdgezondheidszorg@ggdijsselland.nl. 

Waarom worden we als gezin niet in één keer opgeroepen?

Het RIVM roept kinderen per geboortejaar op, niet per gezin. Dit is in heel Nederland zo.

Ik heb een oproep gehad in het najaar van 2018 of in 2019. Toen wilde ik de vaccinatie niet maar nu wel. Mag ik nu komen op de data waarop jullie vaccineren?

Ja, ook dan kun je nog komen. Maak daarvoor een afspraak bij het consultatiebureau. Heb je je vaccinatiekaart nog? Neem die dan mee. En je ID-kaart of paspoort natuurlijk.

Milieu en gezondheid

Meldingen

Hoe behandel ik jeuk door de eikenprocessierups?

Meestal verdwijnen de klachten vanzelf. Dat kan een paar dagen tot twee weken duren.
Tips:

  • Trek andere kleren aan en was je gedraagde kleding op 60 graden.
  • Strip de huid met plakband.
  • Spoel de huid en ogen met lauw water.
  • Probeer niet te krabben.
  • Gebruik een zalf met menthol, aloë vera of calendula.

Meer weten of het voorkomen of behandelen van klachten van de eikenprocessierups? Ga naar de website van GGD Leefomgeving

Hoe voorkom ik klachten van de eikenprocessierups?

Het beste is om niet in contact te komen met de eikenprocessierups. Maar dat is best lastig. Dit kun je doen om klachten te voorkomen:

  • Ga je naar een gebied waar de eikenprocessierups is? Bedek dan je hals, armen en benen.
  • Zet een (zonne)bril op.
  • Waait het erg? Zet dan geen ramen open als er
  • vlakbij eiken zijn.
  • Hang buiten geen was op als er vlakbij eiken zijn.

Meer informatie over het voorkomen en behandelen van klachten van de eikenprocessierups kun je op de website GGD Leefomgeving vinden. 

Ik heb last van vocht en schimmel in huis. Wat kan ik doen?

Veel mensen hebben last van vocht en schimmels in huis. Een vochtige woning is niet comfortabel en kan invloed hebben op de gezondheid. Het voelt koud en kil aan, ook al stook je flink. Belangrijk is dat je:

  • Schimmels weghaalt. Dat kan met soda opgelost in water;
  • De oorzaak van het vochtproblemen aanpakt. Kijk of er lekkage is;
  • Zorgt voor frisse lucht in huis. Zorg dat er altijd een raam open staat als je thuis bent;
  • Je huis goed verwarmt;
  • Je badkamerdeur dicht houdt. 

Huur je je huis? Meld dan bij de woningcorporatie dat je vocht en schimmels in huis hebt en overleg over oplossingen. 

Denk je dat je gezondheidsklachten krijgt door vocht en schimmels? Neem dan contact op met GGD IJsselland. 

Mijn kind heeft extra last van astma- of luchtwegklachten op school. Komt dit door onvoldoende ventilatie?
  • Neem gerust contact op met GGD IJsselland. Wij geven je graag tips. We willen wel graag dat je eerst overlegt met de directeur. Als het nodig is, doen we metingen. We geven advies om de situatie te verbeteren.
  • Bespreek dit met de leerkracht en directeur van de school. Wijs ze op de website. 
  • Vraag naar de ventilatie van het lokaal. Misschien is er in het verleden een onderzoek gedaan door de GGD. Vraag de directeur of je het rapport mag inzien. 
  • Overleg met de Ouderraad of MR van de school. 

Lees meer over een gezond binnenmilieu op school of kindercentrum.

Word ik ziek van asbest?

Mensen kunnen asbestvezels die in de lucht zweven, inademen. Dan kunnen de vezels diep in de longen komen en ziektes veroorzaken. Lang niet iedereen die asbestvezels inademt, wordt daardoor ziek. Lees meer over asbest op de website van GGD Leefomgeving.

Ik heb beestjes/bedwantsen in huis. Wat kan ik doen?

Lees meer over beestjes/bedwantsen op de website van GGD Leefomgeving.

Soa's

SOA's

Hoe kom ik aan een soa?

Je krijgt een soa door onveilige seks. Dus seks zonder condoom, of als het condoom scheurt of afglijdt. Sommige seksuele handelingen kun je wel veilig doen, andere niet.

Wat altijd veilig is: 

  • strelen, knuffelen, masseren;
  • masturberen (jezelf vingeren of aftrekken);
  • geslachtsgemeenschap met condoom;
  • anale seks met condoom met extra veel glijmiddel.

Kijk voor meer informatie op www.soaaids.nl

Ik heb nergens last van, kan ik dan toch een soa hebben?

Ja! Een soa geeft meestal geen klachten. Je hebt niet door dat je een soa hebt. Als je wel eens onveilig vrijt: laat je dan testen! Dan weet je zeker of je een soa bij je draagt of niet.

Kost een soa-test geld?

Dat hangt van jouw situatie af. Daarom stellen we je aan de telefoon enkele vragen over je situatie. Als je ervoor in aanmerking komt, dan kun je je gratis laten testen bij de GGD. 

Laat je je testen bij je huisarts? Dan moet je vaak eerst je eigen risico hebben betaald.

Ben je jonger dan 18 jaar en zit je in de verzekering bij je ouders? Dan hoef je geen eigen risico te betalen.

Ik heb gisteren onveilige seks gehad en ben bang dat ik een soa heb. Kan ik me nu laten testen?

Je bent daar te vroeg voor. Wacht minimaal twee weken voordat je je laat testen. Krijg je klachten? Dan moet je eerder contact opnemen met GGD IJsselland of je huisarts. 

Ik heb onveilige seks gehad en ik ben bang voor hiv. Kan ik met PEP (post exposure profylaxe) beginnen?

Wanneer je risico op besmetting met hiv hebt gelopen, neem dan direct contact op met je huisarts of met GGD IJsselland. Is het na 17:00 uur? Neem dan contact op met de huisartsenpost. Het is belangrijk om zo snel mogelijk te starten met PEP (hiv-medicijn) indien dit nodig is.

Kinkhoest

Kinkhoest

Waar vind ik informatie over de kinkhoestvaccinatie voor zwangere vrouwen?

Informatie over deze vaccinatie vind je op onze website. Je kunt ook online je afspraak maken. Kijk voor aanvullende informatie over de kinkhoestvaccinatie ook op de website van het RIVM.

Ik ben zwanger. Kan ik een afspraak maken voor de kinkhoestvaccinatie?

Ja, dat kan. Onze Jeugdgezondheidszorg geeft de vaccinaties in de gemeente waar jij woont. Ben je 22 weken of langer zwanger? Maak dan je afspraak via onze website. Kies de gemeente waar je woont om het webformulier te kunnen openen waarmee je je afspraak kunt maken. Maak de afspraak niet te vroeg in je zwangerschap. We updaten de website regelmatig met nieuwe data. 

Iemand in mijn omgeving

Maatschappelijke zorg

Ik wil een aanvraag doen voor beschermd wonen

Je kunt een aanvraag voor beschermd wonen indienen bij de Centrale Toegang van GGD IJsselland. Bekijk ook onze veelgestelde vragen over beschermd wonen.

Ik heb vragen over het persoonsgebonden budget

Heb je vragen over het persoonsgebonden budget? Lees dan de veelgestelde vragen over persoonsgebonden budget.

Wat houdt de winterregeling in?

De Centrale Toegang van GGD IJsselland kan de winterregeling instellen. Deze is bedoeld om 'buitenslapers' te beschermen wanneer het buiten koud is. In Zwolle zijn opvanglocaties voor dak- en thuislozen. Maar niet iedere dakloze maakt hier gebruik van.

Ik wil meer weten over de eigen bijdrage

Vragen over de eigen bijdrage? Lees de veelgestelde vragen over de eigen bijdrage.

Ik maak me zorgen om een (zwerf)jongere

Het Team Zwerfjongeren van GGD IJsselland richt zich op jongeren tussen de 15 en 25 jaar zonder vaste woon- of verblijfplaats in de regio IJsselland. Je kunt bij het team Zwerfjongeren terecht wanneer je je zorgen maakt om een jongere.

Iemand in de buurt heeft hulp nodig

Ken je iemand in jouw omgeving die hulp nodig heeft? Bijvoorbeeld iemand die geen hulp wil, iemand die dakloos is, of iemand met een vervuilde woning? Binnen onze afdeling Maatschappelijke zorg zijn er teams die kunnen helpen. Neem contact met ons op, ook bij twijfel.

Ik zoek de Centrale Toegang

De centrumgemeente Zwolle wil dakloosheid zoveel mogelijk voorkomen. De Centrale Toegang (CT) van GGD IJsselland speelt hierin een belangrijke rol. We zien toe op zorgtrajecten en onderzoeken of en voor welke zorg je in aanmerking komt.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel je vraag dan via ons contactformulier of bel ons: 038 - 428 14 28 (bereikbaar op werkdagen van 08.00 - 17.00 uur).

Of bel een van onze afdelingen rechtstreeks.

Of zoek op de site

GGD IJsselland omarmt moderne standaarden en technieken.
Uw webbrowser ondersteunt deze standaarden niet. Stap daarom over op een recente browser zoals Chrome of Microsoft Edge.